top of page
Het dichtslibben van het (inter)stedelijke wegennet wordt mede veroorzaakt door het autobezit en de relatief lage variabele gebruikskosten van met name tweedehands aangeschafte personenauto's. Hoe kleiner de auto, hoe minder het kost om de heilige koe voor woon/werk of een boodschapje te gebruiken. Met EV's wordt dat nog erger, die zijn duurder in aanschaf, maar heb je er eentje voor de deur.. rondrijden kan met "stopcontact voordeeltarief" i.p.v. met "fiscaal belaste liters". Dat wordt dus vaker van stal en meer KM's.
Tsja, die procentuele winst in CO2...(well-to-wheel in NL ca. 50 gr/Km) is dan "snel weg" en de files en fijnstofuitstoot worden er ook niet zoveel minder door.
Auto-luwe steden i.c.m. MaaS (verhuur & service) alternatieven kunnen dit gedeeltelijk compenseren. Maar zeker de MaaS initiatieven welke "free floating" deelvoertuigen inzetten zullen steeds meer publieke ruimte opeisen.
Conclusie, er is nood aan een uitgekiend en grensverleggend multifunctioneel mobiliteits- en transportconcept.
bottom of page